Charakterizovať deriváty uhľovodíkov

1.    Charakterizuj deriváty uhľovodíkov. odpoveď
2.          Vysvetli na príkladoch halogénderivátov pojmy: charakteristická skupina a     uhľovodíkový zvyšok. odpoveď
3.        Roztrieď príklady zlúčenín na uhľovodíky a deriváty uhľovodíkov. odpoveď
Charakterizovať halogénderiváty uhľovodíkov.
4.          Vysvetli na modeli molekuly chlóretánu zloženie a štruktúru halogénderivátov uhľovodíkov. odpoveď
5.          Zisti zloženie freónov a ich vplyv na ozónosféru Zeme. odpoveď
6.         Zisti, ako sú označené tlakové nádoby (spreje), v ktorých je použitý ekologicky nezávadný plyn. odpoveď
7.         Vysvetli zloženie, štruktúru, vlastnosti a použitie chlóretánu. odpoveď
8.         Vysvetli zloženie, štruktúru, vlastnosti a použitie vinylchloridu.odpoveď
Charakterizovať alkoholy.
9.           Vysvetli na modeloch molekúl metanolu, etanolu a glycerolu pojmy charakteristická skupina a uhľovodíkový zvyšok. odpoveď
10.     Napíš vzorce metanolu, etanolu a glycerolu. odpoveď
11.   
 Zapíš chemickou rovnicou spaľovanie metanolu, ak vieš, že vzniká len oxid uhličitý a voda.  odpoveď
12.     Vysvetli vplyv metanolu a etanolu na ľudský organizmus. odpoveď
13.   
 Uveď príklady použitia metanolu a etanolu.  odpoveď
Charakterizovať fenoly.
14.        Zaraď alkoholy a fenoly do skupiny derivátov uhľovodíkov. odpoveď
15.        Vysvetli na modeli molekuly fenolu pojmy:  charakteristická skupina a uhľovodíkový zvyšok. odpoveď
16.        Napíš sumárny a štruktúrny vzorec fenolu. odpoveď
17.     Vysvetli rozdiel v štruktúre alkoholov a fenolov. odpoveď
18.     Vymenuj tri príklady použitia fenolu. odpoveď
Charakterizovať acetón.
19.        Zaraď acetón do skupiny derivátov uhľovodíkov. odpoveď
20.     Napíš štruktúrny a sumárny vzorec acetónu.  odpoveď
21.   
 Vysvetli na modeli molekuly acetónu pojmy: charakteristická skupina a uhľovodíkový zvyšok. odpoveď
22.     Vymenuj vlastnosti a použitie acetónu. odpoveď
Charakterizovať karboxylové kyseliny.
23.       Vysvetli na modeloch molekúl karboxylových kyselín zloženie a štruktúru kyseliny mravčej a octovej. odpoveď
24.     Vysvetli na modeloch molekúl karboxylových kyselín charakteristickú skupinu a uhľovodíkový zvyšok kyseliny mravčej a octovej. odpoveď
25.   
 Uveď názvy prvých troch kyselín v homologickom rade kyselín. odpoveď
26.     Napíš vzorec kyseliny mravčej a octovej. odpoveď
27.       Zapíš chemickou rovnicou neutralizáciu kyseliny octovej hydroxidom sodným. odpoveď
28.     Uveď tri príklady využitia kyseliny octovej. odpoveď
29.     Zdôvodni názov kyseliny mravčej. odpoveď  
Charakterizovať sacharidy.
30.     Uveď rozdelenie sacharidov podľa zloženia. odpoveď
31.     Vysvetli rozdiel medzi jednoduchými a zložitými cukrární. odpoveď
32.   
 Charakterizuj glukózu - zloženie, výskyt, vlastnosti a použitie. odpoveď
33.   
 Charakterizuj sacharózu - zloženie, výskyt, vlastnosti a použitie. odpoveď
34.   
 Vysvetli funkciu monosacharidov,  oligosacharidov a polysacharidov v ľudskom tele. odpoveď
35.   
 Vysvetli, prečo si športovci pridávajú glukózu do nápojov, ktoré používajú pri pretekoch. odpoveď
36.   
 Zdôvodni, prečo sa neustále doporučuje rozširovanie plôch so zelenými rastlinami. odpoveď
37.   
 Zapíš chemickou rovnicou princíp fotosyntézy. odpoveď
38.   
 Charakterizuj škrob, glykogén a celulózu z hľadiska    zloženia výskytu a vlastností. odpoveď
39.     Vysvetli funkciu škrobu a glykogénu v telách rastlín a živočíchov. odpoveď
Charakterizovať význam kyslíka pre život
40.     Vysvetli dôležitosť kyslíka pre život na Zemi. odpoveď
41.     Opíš podstatu fotosyntézy pomocou výrazov: listy, chloroplasty, slnečná energia, anorganické látky, oxid uhličitý, voda, organické látky, kyslík. odpoveď
42.   
 Pomenuj látky, ktoré rastlina pri fotosyntéze prijíma a vytvára. odpoveď
43.     Vysvetli, prečo je fotosyntéza dôležitá pre život človeka a živočíchov. odpoveď
Charakterizovať tuky.
44.     Uveďte názov reakcie, pri ktorej vznikajú tuky. odpoveď
45.     Slovne charakterizuj reaktanty a produkty esterifikácie. odpoveď
46.     Charakterizuj vlastnosti tukov. odpoveď
47.   
 Roztrieď tuky podľa výskytu. odpoveď
48.   
 Roztrieď tuky podľa zloženia (skupenstva). odpoveď
49.   
 Vymenuj funkcie tukov v živých organizmoch. odpoveď
50.     Vymenuj príklady tukov a olejov, ktoré poznáš a roztrieď ich podľa pôvodu  a skupenstva. odpoveď
Charakterizovať mydlá.
51.     Vysvetli podstatu priemyselnej výroby mydiel. odpoveď
52.     Opíš vlastnosť mydla a tenzidov, ktoré spôsobujú jeho čistiaci účinok. odpoveď
53.     Charakterizuj látky, ktoré sa pridávajú do pracích prostriedkov na odstráne­nie škvŕn zo zvyškov jedál, krvi a ovocných štiav. odpoveď
54.   
 Zdôvodni, aké následky môže mať zvýšený obsah tenzidov na vodu v riekach a vodných nádržiach. odpoveď
55.   
 Vysvetli rozdiel medzi mydlami a saponátmi. odpoveď
56.   
 Vymenuj látky, ktoré spôsobujú tvrdosť vody. odpoveď
57.     Uveď dôvody používania bezfosfátových pracích prostriedkov. odpoveď
Charakterizovať bielkoviny.
58.     Pomenuj základnú stavebnú jednotku bielkovín. odpoveď
59.     Definuj aminokyseliny. odpoveď
60.     Vysvetli, akou formou sa bielkoviny dostávajú do ľudského tela. odpoveď
Vysvetliť význam prírodných látok pre človeka.
61.     Porovnaj funkciu cukrov, tukov a bielkovín v bunkách. odpoveď
62.     Porovnaj energetickú hodnotu cukrov, tukov a bielkovín. odpoveď
63.     Zisti z obalov potravín ich energetické hodnoty. odpoveď
64.    
Zostav energetický jedálny lístok pre človeka ľahko, stredne ťažko a ťažko pracujúceho. odpoveď
  Vysvetliť nepriaznivé zdravotné účinky niektorých organických zlúče­nín.
65.     Charakterizuj etanol ako návykovú látku. odpoveď
66.     Vymenuj dve najdôležitejšie bezpečnostné zásady, ktoré musíme pri práci s acetónom dodržiavať. odpoveď
67.   
 Vysvetli nepriaznivé zdravotné účinky na ľudský organizmus pri vdychovaní acetónových pár. odpoveď
68.      Vysvetli nepriaznivé zdravotné účinky na ľudský organizmus nasledovných látok: benzén, metanol, etanol.   odpoveď

ODPOVEDE:

  1. Deriváty uhľovodíkov sú zlúčeniny odvodené od uhľovodíkov nahradením jedného alebo viacerých atómov vodíky iným atómom alebo skupinou atómov.

  2. Halogénderiváty sú deriváty uhľovodíkov, v ktorých atóm vodíka je nahradený charakteristickou skupinou - atómom halogénu (F, Cl, Br, I). Časť molekuly uhľovodíka bez charakteristickej skupiny nazývame uhľovodíkový zvyšok (CH3 -). Napríklad chlórmetán
     

  3. Metán, chlóretán, etén, brómetán, bután, propán, cyklohexán, benzén
    Uhľovodíky Deriváty uhľovodíkov
    metán chlóretán
    etén brómetán
    bután
    propán
    cyklohexán
    benzén
  4.  
    Atóm halogénu môže nahradiť každý atóm vodíka v molekule metánu a môžu postupne vzniknúť štyri odlišné zlúčeniny.



  5. V molekulách halogénderivátov je možná rôzna kombinácia halogénov, napríklad CCl2F2 - freón. Freón sa používa ako náplň do chladiarenských zariadení, aerosólových sprejov a ako čistiace a hasiace prostriedky. V horných vrstvách atmosféry reagujú s ozónom, ktorý chráni zemský povrch pred nadmerným dopadom ultrafialových lúčov slnečného žiarenia. Ozón sa mení na kyslík, čím stenčujú ozónovú vrstvu a zväčšujú ozónovú dieru.


  6. Tlakové nádoby (spreje) s nezávadným plynom sa označujú ....


  7. Chlóretán (etylchlorid)sa požíva na lokálne znecitlivenie tela v lekárstve a na výrobu viacerých látok.
  8. Z halogéndervátu vinylchloridu CH2 = CHCl sa vyrába najrozšírenejší plast polyvinylchlorid známy pod skratkou PVC.


  9. Metanol CH3OH Etanol   Glycerol
    Alkoholy sú deriváty uhľovodíkov, ktoré vznikajú nahradením jedného alebo viacerých atómov vodíka hydroxylovou skupinou -OH.


  10. CH3OH -metanol, C2H5OH - etanol, C3H5(OH)3 - glycerol.


  11. Spaľovanie metanolu: 2CH3OH + 3O2 ---> 2CO2 + 4H2O


  12. Metanol je nebezpečná prudko jedovatá kvapalina, ktorá už v malom množstve (20-50ml) spôsobuje oslepnutie až smrť. Chuťou sa skoro vôbec nelíši od etanolu. Etanol v ľudskom organizme prechádza priamo do krvného obehu, rýchlo pôsobí na nervovú sústavu a spôsobuje neočakávané zmeny v správaní. Mozgové centrá strácajú schopnosť logicky myslieť, nastávajú poruchy pamäti a rovnováhy, znižuje sa citlivosť zmyslových orgánov. Vo väčšom množstve je požitie alkoholu zdraviu škodlivé a môže zapríčiniť aj smrteľnú otravu.


  13. Metanol sa používa ako rozpúšťadlo, pohonná látka pre rakety a patrí medzi základové látky chemického priemyslu. Etanol sa používa ako rozpúšťadlo farbív a liečiv, živíc a olejov, tvorí súčasť čistiacich, dezinfekčných a konzervačných prostriedkov.


  14. Alkoholy a fenoly obsahujú charakteristickú hydroxylovú skupinu a patria medzi hydroxyderiváty uhľovodíkov.


  15. Vo fenoloch je charakteristická hydroxylová skupina -OH viazaná na niektorý uhlíkový atóm benzénového jadra.
    C6H5OH -fenol je najjednoduchší predstaviteľ fenolov.


  16.  
  17. Vo fenoloch je charakteristická hydroxylová skupina -OH viazaná na niektorý uhlíkový atóm benzénového jadra, v alkoholoch je charakteristická hydroxylová skupina -OH na uhľovodíkový zvyšok CH3 - alebo  C2H5 -.


  18. Fenol sa používa na výrobu dezinfekčných prostriedkov, farbív, liečiv, na ničenie škodcov a výrobu plastov.

  19. Acetón - je najjednoduchší ketón, obsahuje charakteristickú skupinu >C=O.
  20. CH3COCH3 -acetón.

  21. ...
  22. Acetón je prchavá kvapalina so špecifickým zápachom, veľmi dobré rozpúšťadlo. Je súčasťou rôznych čistiacich prostriedkov, farieb a lakov. Acetón je zdraviu škodlivý. Vdychovanie acetónových pár spôsobuje bolesti hlavy až ľahkú narkózu spojenú so stratou orientácie. Dochádza k poškodeniu centrálneho nervového systému. Páry acetónu vytvárajú so vzduchom výbušnú zmes.


  23.  Kyselina mravčia HCOOH      Kyselina octová CH3COOH


  24. Karboxylové kyseliny sú organické zlúčeniny, ktorých molekula obsahuje charakteristickú karboxylovú skupinu -COOH. 


  25. Kyselina mravčia HCOOH , kyselina octová CH3COOH, kyselina propánová CH3CH2COOH.


  26. Kyselina mravčia HCOOH , kyselina octová CH3COOH.


  27. CH3COOH + NaOH --->CH3COONa + H2O


  28. Kyselina octová používa sa ako pochutina do jedál a na konzervovanie potravín, na odstraňovanie vodného kameňa, na výrobu acetónu, umelého hodvábu, plastov a liekov.

  29. Názov kyseliny mravčej sa vyskytuje v tele mravcov (aj 20%), včiel, ôs, pŕhľave, ale aj v pote, svaloch a moči.


  30. Sacharidy podľa zloženia a štruktúry rozdeľujeme na: jednoduché (monosacharidy) a zložité (oligosacharidy a polysacharidy).


  31. Zložité sacharidy (napr.oligosacharidy) vznikajú spojením 2 až 10 jednoduchých (monosacharidov) sacharidov.


  32. Glukóza (hroznový cukor) C6H12O6 je významnou zložkou potravy človeka, nachádza sa v krvi a je významným zdrojom energie potrebnej pre život.


  33. Sacharóza (repný cukor)  C12H22O11 vzniká z molekuly glukózy a fruktózy, je to biela kryštalická látka, dobre rozpustná vo vode a výrazne sladkou chuťou. Používa sa ako bežné sladidlo v potravinách. 


  34. Sacharidy patria medzi najrozšírenejšie prírodné látky, pretože tvoria súčasť všetkých živočíšnych a rastlinných buniek. Živočíšny organizmus prijíma sacharidy z potravy. Predstavujú preň hlavný zdroj energie, ktorá sa uvoľňuje ich rozpadom. Konečnými produktmi rozpadu sú oxid uhličitý a voda, teda látky, z ktorých sacharidy vznikajú v procese fotosyntézy.


  35. Glukóza (hroznový cukor) C6H12O6 je významnou zložkou potravy človeka, nachádza sa v krvi a je významným zdrojom energie potrebnej pre život. Organizmus ju rýchlo premieňa v svoj prospech. preto ju športovci vo vypätých situáciách používajú ako rýchly prísun energie.


  36. Pri fotosyntéze, ktorá prebieha v zelených rastlinách vznikajú sacharidy a kyslík, potrebný pre život.


  37. 6CO2 + 6H2O ---> C6H12O6 + 6O2


  38. Škrob, glykogén a celulóza sú polysacharidy - makromolekulové látky, ktoré sa skladajú s veľkého počtu navzájom viazaných molekúl monosacharidov. Rastliny takto vytvárajú polysacharid škrob a ľudský organizmus polysacharid glykogén. Škrob a glykogén sú zásobné látky, ktoré organizmus v prípade potreby premieňa späť na monosacharidy. Steny rastlinných buniek tvorí polysahcarid celulóza, ktorá nie je  zásobná, ale stavebná látka a zabezpečuje pevnosť a stabilitu rastlín.


  39. Škrob, glykogén a celulóza sú polysacharidy - makromolekulové látky, ktoré sa skladajú s veľkého počtu navzájom viazaných molekúl monosacharidov. Rastliny takto vytvárajú polysacharid škrob a ľudský organizmus polysacharid glykogén. Škrob a glykogén sú zásobné látky, ktoré organizmus v prípade potreby premieňa späť na monosacharidy. 


  40. V organizme človeka prebieha premena potravy na monosacharid - glukózu, ktorá v tkanive organizmu reaguje so vzdušným kyslíkom. Reakcia glukózy s kyslíkom je exotermická reakcia, jej priebeh v organizmoch sa zvyčajne nazýva dýchanie. 


  41. Fotosyntéza prebieha na listoch zelených rastlín, kde sa anorganické látky oxid uhličitý a voda účinkom slnečného žiarení a za účasti chloroplastov mení na organickú látku glukózu a kyslík.


  42. Fotosyntéza prebieha na listoch zelených rastlín, kde sa anorganické látky oxid uhličitý a voda účinkom slnečného žiarení a za účasti chloroplastov mení na organickú látku glukózu a kyslík.


  43. Pri fotosyntéze energia slnečného žiarenia mení na energiu produktov. 


  44. Tuky vznikajú esterifikáciou.


  45. Alkohol + karboxylová kyselina --->ester + voda
    (glycerol) (mastná kyselina)                    (tuk)


  46. Tuky sú estery alkoholu a vyšších karboxylových kyselín. Skupenstvo tukov (tuhé alebo) kvapalné ovplyvňuje rôzny obsah mastných kyslín s násobnými väzbami. Tuky sú pôsobením svetla, tepla, vzduchu a mikroorganizmov rozkladajú, nadobúdajú horkú chuť a zapáchajú. Účinkom hydroxidov sa tiež rozkladajú, pritom vznikajú mydlá. Tuky sú rozpustné v organických rozpúšťadlách a táto vlastnosť sa využíva pri ich získavaní z prírodných látok a pri odstraňovaní mastných nečistôt z odevov.


  47. Podľa výskytu tuky delíme na rastlinného a živočíšneho pôvodu. 


  48. Podľa skupenstva rozlišujeme tuhe a kvapalné tuky


  49. Tuky chránia organizmy pred stratou telesnej teploty, sú ochranou pre vnútorné orgány a predovšetkým sú dôležitou zložkou potravy. Pri trávení sa tuk rozkladá na glycerol a príslušné karboxylové kyseliny. organizmus využíva tieto látky ako zdroj energie alebo z nich vytvára svoj vlastný tuk ako zásobnú látku.



     

  50.   Rastlinné tuky Živočíšne tuky
    Kvapalné tuky slnečnicový olej, sójový olej, olivový olej  
    Tuhé tuky   maslo, masť
  51. Účinkom hydroxidu sodného (draselného) sa tuky rozkladajú a vzniká glycerol a sodné (draselné) soli karboxylových kyselín (mydiel).
    tuk + hydroxid sodný (hydroxid draselný) ---> glycerol + mydlo


  52. Mydlá sú sodné a draselné soli mastných kyselín. Tenzidy sú látka, ktoré znižujú povrchové napätie vody a umožňujú rozpúšťať nečistoty. Činnosť tenzidov a mydiel je ukrytá v štruktúre ich molekúl. V každej molekule týchto látok rozlišujeme dve zložky: hydrofilnú - priťahujúcu vodu a hydrofóbnu - odpudzujúcu vodu. Hydrofóbna zložka mydla, či tenzidu priľne k nečistote, kým hydrofilná časť molekuly ju vťahuje do vody.


  53. Enzymy sú látky, ktoré štiepia - rozkladajú iné látky, pridávajú s pracím prostriedkom na odstránenie zvyškov bielkovín, krvi, ovocných šťav apod. Enzymy  sú najúčinnejšie v prirodzenom prostredí, ich účinnosť sa znižuje v zásaditom prostredí, v prítomnosti veľkého množstva bieliacich látok a pri vyššej teplote.


  54. Tenzidy sú veľmi účinné povrchové aktívne látky sa ťažšie rozkladajú a tak znečisťujú prírodu.


  55. Na rozdiel od saponátov mydlá sa v prírode rozkladajú prirodzeným spôsobom. Preto saponáty treba používať v predpísaných množstvách a dbať na to, aby sme nimi neznečisťovali vodné toky, rieky a jazera. 


  56. Tvrdosť vody spôsobujú vápenaté a horečnaté katióny. Tvrdá voda obsahuje tieto ióny vo forme uhličitanov, ktoré sa usadzujú v podobe vodného kameňa na súčiastkach pračky.


  57. Fosforečnany pomáhajú prať a chrániť zariadenie pračky, ale vypustené do odpadových vôd zamorujú rieky, lebo porušujú biologickú rovnováhu vo vode. Umožňujú intenzívne rásť riasam, ktoré spotrebúvajú kyslík z vody.


  58. Bielkoviny sú prírodné makromolekulové látky. Obsahujú zlúčené atómy uhlíka, vodíka, kyslíka, dusíka, často síry a fosforu. Základnými stavebnými jednotkami bielkovín sú aminokyseliny.


  59. Aminokyseliny sú karboxylové kyseliny, ktoré okrem charakteristickej skupiny  -COOH obsahujú ešte druhú charakteristickú skupinu - aminoskupinu -NH2.

  60. Bielkoviny sú základom našej potravy.

  61. Cukry - zdroje energie, tuky - chránia organizmy pred stratou telesnej teploty, sú ochranou pre vnútorné orgány a predovšetkým sú dôležitou zložkou potravy, bielkoviny predstavujú látkový základ života. 

  62. Energetická hodnota tukov je najvyššia, potom nasledujú sacharidy a najnižšiu energetickú hodnotu majú bielkoviny.


  63.  

  64. Acetón je škodlivý zdraviu. S acetónom pracujeme v dobre vetraných miestnostiach. Pri použití farieb, kde sa acetón rozpúšťadlom, nesmie byť v blízkom okolí otvorený plameň ani žeriave telesá, treba sa vyvarovať nebezpečenstvu vzniku iskry a prísny zákaz fajčenia. pary acetónu v zmesi so vzduchom vytvárajú výbušnú zmes.


  65. Vdychovanie acetónových pár môže zapríčiniť miernu narkózu a poškodiť nervový systém.


  66. Dlhodobé vdychovanie pár benzénu môže vyvolať vznik rakoviny. Metanol je prudko jedovatá látka, ktoré malé dávky zapríčiňujú oslepnutie. Už dávka 10 až 100ml metanolu je pre človeka smrteľná. Etanol je súčasťou alkoholických nápojov. Opojné účinky týchto nápojov spôsobuje to, že etanol prechádza do krvi a pôsobí na nervovú sústavu. Vo väčšom množstve je požitie etanolu zdraviu škodlivé a môže zapríčiniť aj smrteľnú otravu.