Charakterizovať deriváty uhľovodíkov
1.
Charakterizuj
deriváty uhľovodíkov. odpoveď
2.
Vysvetli na príkladoch
halogénderivátov pojmy: charakteristická skupina a
uhľovodíkový zvyšok.
3.
Roztrieď príklady zlúčenín na uhľovodíky a deriváty
uhľovodíkov.
Charakterizovať halogénderiváty uhľovodíkov.
4.
Vysvetli na modeli molekuly chlóretánu
zloženie a štruktúru halogénderivátov
uhľovodíkov.
5. Zisti
zloženie freónov a ich vplyv na ozónosféru Zeme.
6.
Zisti,
ako sú označené tlakové nádoby (spreje), v ktorých je použitý ekologicky nezávadný plyn.
7.
Vysvetli
zloženie, štruktúru, vlastnosti a použitie chlóretánu.
8.
Vysvetli
zloženie, štruktúru, vlastnosti a použitie vinylchloridu.
Charakterizovať alkoholy.
9. Vysvetli na
modeloch molekúl metanolu, etanolu a glycerolu pojmy charakteristická skupina a uhľovodíkový zvyšok.
10.
Napíš
vzorce metanolu, etanolu a glycerolu.
11. Zapíš
chemickou rovnicou spaľovanie metanolu, ak vieš, že vzniká len oxid uhličitý a voda.
12.
Vysvetli
vplyv metanolu a etanolu na ľudský organizmus.
13. Uveď
príklady použitia metanolu a etanolu.
Charakterizovať fenoly.
14.
Zaraď alkoholy a
fenoly do skupiny derivátov uhľovodíkov.
15.
Vysvetli na modeli
molekuly fenolu pojmy: charakteristická
skupina a uhľovodíkový zvyšok.
16.
Napíš sumárny a
štruktúrny vzorec fenolu.
17.
Vysvetli rozdiel v
štruktúre alkoholov a fenolov.
18. Vymenuj tri príklady
použitia fenolu.
Charakterizovať acetón.
19.
Zaraď acetón do
skupiny derivátov uhľovodíkov.
20.
Napíš
štruktúrny a sumárny vzorec acetónu.
21. Vysvetli
na modeli molekuly acetónu pojmy: charakteristická skupina a uhľovodíkový zvyšok.
22.
Vymenuj
vlastnosti a použitie acetónu.
Charakterizovať karboxylové kyseliny.
23.
Vysvetli na
modeloch molekúl karboxylových kyselín zloženie a štruktúru kyseliny mravčej a octovej.
24.
Vysvetli
na modeloch molekúl karboxylových kyselín charakteristickú skupinu a uhľovodíkový zvyšok kyseliny mravčej a octovej.
25. Uveď
názvy prvých troch kyselín v homologickom rade kyselín.
26.
Napíš
vzorec kyseliny mravčej a octovej.
27.
Zapíš chemickou
rovnicou neutralizáciu kyseliny octovej hydroxidom sodným.
28.
Uveď tri príklady využitia kyseliny octovej.
29. Zdôvodni názov kyseliny mravčej.
odpoveď
Charakterizovať sacharidy.
30. Uveď rozdelenie sacharidov podľa zloženia.
31.
Vysvetli
rozdiel medzi jednoduchými a zložitými cukrární.
32. Charakterizuj
glukózu - zloženie, výskyt, vlastnosti a použitie.
33. Charakterizuj
sacharózu - zloženie, výskyt, vlastnosti a použitie.
34. Vysvetli
funkciu monosacharidov, oligosacharidov
a polysacharidov v ľudskom tele.
35. Vysvetli, prečo
si športovci pridávajú glukózu do nápojov, ktoré používajú pri
pretekoch.
36. Zdôvodni,
prečo sa neustále doporučuje rozširovanie plôch so zelenými rastlinami.
37. Zapíš
chemickou rovnicou princíp fotosyntézy.
38. Charakterizuj
škrob, glykogén a celulózu z hľadiska
zloženia výskytu a vlastností.
39. Vysvetli funkciu škrobu a glykogénu v telách rastlín a
živočíchov.
Charakterizovať význam kyslíka pre život
40. Vysvetli dôležitosť kyslíka pre život na Zemi.
41.
Opíš
podstatu fotosyntézy pomocou výrazov: listy, chloroplasty, slnečná energia,
anorganické látky, oxid uhličitý, voda, organické látky, kyslík.
42. Pomenuj látky,
ktoré rastlina pri fotosyntéze prijíma a vytvára.
odpoveď
43.
Vysvetli, prečo
je fotosyntéza dôležitá pre život človeka a živočíchov.
Charakterizovať tuky.
44. Uveďte názov reakcie, pri ktorej vznikajú tuky.
45.
Slovne
charakterizuj reaktanty a produkty esterifikácie.
46.
Charakterizuj
vlastnosti tukov.
47. Roztrieď
tuky podľa výskytu.
48. Roztrieď
tuky podľa zloženia (skupenstva).
49. Vymenuj
funkcie tukov v živých organizmoch.
50.
Vymenuj príklady
tukov a olejov, ktoré poznáš a roztrieď ich podľa pôvodu
a skupenstva.
Charakterizovať mydlá.
51. Vysvetli podstatu priemyselnej výroby mydiel.
52.
Opíš vlastnosť mydla a tenzidov, ktoré spôsobujú jeho čistiaci
účinok.
53.
Charakterizuj
látky, ktoré sa pridávajú do pracích prostriedkov na odstránenie škvŕn
zo zvyškov jedál, krvi a ovocných štiav.
54. Zdôvodni, aké
následky môže mať zvýšený obsah tenzidov na vodu v riekach a vodných nádržiach.
55. Vysvetli
rozdiel medzi mydlami a saponátmi.
56. Vymenuj látky,
ktoré spôsobujú tvrdosť vody.
57.
Uveď dôvody
používania bezfosfátových pracích prostriedkov.
Charakterizovať bielkoviny.
58. Pomenuj základnú stavebnú jednotku bielkovín.
59.
Definuj
aminokyseliny.
60.
Vysvetli,
akou formou sa bielkoviny dostávajú do ľudského tela.
Vysvetliť význam prírodných látok pre človeka.
61. Porovnaj funkciu cukrov, tukov a bielkovín v bunkách.
62.
Porovnaj
energetickú hodnotu cukrov, tukov a bielkovín.
63.
Zisti z
obalov potravín ich energetické hodnoty.
64. Zostav energetický jedálny lístok pre človeka ľahko,
stredne ťažko a ťažko pracujúceho.
odpoveď
Vysvetliť nepriaznivé zdravotné účinky niektorých organických zlúčenín.
65. Charakterizuj etanol ako návykovú látku.
66.
Vymenuj dve
najdôležitejšie bezpečnostné zásady, ktoré musíme pri práci s acetónom
dodržiavať.
67. Vysvetli
nepriaznivé zdravotné účinky na ľudský organizmus pri vdychovaní acetónových
pár.
68.
Vysvetli nepriaznivé zdravotné účinky na ľudský
organizmus nasledovných látok: benzén, metanol, etanol.
ODPOVEDE:
Halogénderiváty sú deriváty uhľovodíkov,
v ktorých atóm vodíka je nahradený charakteristickou
skupinou - atómom halogénu (F,
Cl, Br, I). Časť molekuly uhľovodíka
bez charakteristickej skupiny nazývame uhľovodíkový zvyšok (CH3
-). Napríklad chlórmetán
Uhľovodíky | Deriváty uhľovodíkov |
metán | chlóretán |
etén | brómetán |
bután | |
propán | |
cyklohexán | |
benzén |
Škrob, glykogén a celulóza
sú polysacharidy - makromolekulové látky, ktoré sa skladajú s veľkého
počtu navzájom viazaných molekúl monosacharidov. Rastliny takto vytvárajú
polysacharid škrob a ľudský organizmus polysacharid glykogén. Škrob a
glykogén sú zásobné látky, ktoré organizmus v prípade potreby premieňa
späť na monosacharidy. Steny rastlinných buniek tvorí polysahcarid celulóza,
ktorá nie je zásobná, ale stavebná látka a zabezpečuje pevnosť
a stabilitu rastlín.
Škrob, glykogén a celulóza
sú polysacharidy - makromolekulové látky, ktoré sa skladajú s veľkého
počtu navzájom viazaných molekúl monosacharidov. Rastliny takto vytvárajú
polysacharid škrob a ľudský organizmus polysacharid glykogén. Škrob a
glykogén sú zásobné látky, ktoré organizmus v prípade potreby premieňa
späť na monosacharidy.
V organizme človeka prebieha
premena potravy na monosacharid - glukózu, ktorá v tkanive organizmu
reaguje so vzdušným kyslíkom. Reakcia glukózy s kyslíkom je exotermická
reakcia, jej priebeh v organizmoch sa zvyčajne nazýva dýchanie.
Fotosyntéza
prebieha na listoch zelených rastlín, kde sa anorganické látky oxid uhličitý
a voda účinkom slnečného žiarení a za účasti chloroplastov mení na
organickú látku glukózu a kyslík.
Fotosyntéza
prebieha na listoch zelených rastlín, kde sa anorganické látky oxid
uhličitý a voda účinkom slnečného žiarení a za účasti
chloroplastov mení na organickú látku glukózu a kyslík.
Pri
fotosyntéze energia slnečného žiarenia mení na energiu produktov.
Alkohol + karboxylová
kyselina --->ester + voda
(glycerol) (mastná
kyselina)
(tuk)
Tuky sú estery alkoholu a vyšších
karboxylových kyselín. Skupenstvo tukov (tuhé alebo) kvapalné ovplyvňuje
rôzny obsah mastných kyslín s násobnými väzbami. Tuky sú pôsobením
svetla, tepla, vzduchu a mikroorganizmov rozkladajú, nadobúdajú horkú
chuť a zapáchajú. Účinkom hydroxidov sa tiež rozkladajú, pritom
vznikajú mydlá. Tuky sú rozpustné v organických rozpúšťadlách a táto
vlastnosť sa využíva pri ich získavaní z prírodných látok a pri
odstraňovaní mastných nečistôt z odevov.
Podľa výskytu tuky delíme na
rastlinného a živočíšneho pôvodu.
Tuky chránia organizmy pred stratou
telesnej teploty, sú ochranou pre vnútorné orgány a predovšetkým sú dôležitou
zložkou potravy. Pri trávení sa tuk rozkladá na glycerol a príslušné
karboxylové kyseliny. organizmus využíva tieto látky ako zdroj energie
alebo z nich vytvára svoj vlastný tuk ako zásobnú látku.
Rastlinné tuky | Živočíšne tuky | |
Kvapalné tuky | slnečnicový olej, sójový olej, olivový olej | |
Tuhé tuky | maslo, masť |
Účinkom hydroxidu sodného (draselného)
sa tuky rozkladajú a vzniká glycerol a sodné (draselné) soli karboxylových
kyselín (mydiel).
tuk + hydroxid sodný (hydroxid draselný) ---> glycerol + mydlo
Mydlá sú sodné a draselné soli
mastných kyselín. Tenzidy sú látka, ktoré znižujú povrchové napätie
vody a umožňujú rozpúšťať nečistoty. Činnosť tenzidov a mydiel je
ukrytá v štruktúre ich molekúl. V každej molekule týchto látok rozlišujeme
dve zložky: hydrofilnú - priťahujúcu vodu a hydrofóbnu - odpudzujúcu
vodu. Hydrofóbna zložka mydla, či tenzidu priľne k nečistote, kým
hydrofilná časť molekuly ju vťahuje do vody.
Enzymy sú látky, ktoré štiepia -
rozkladajú iné látky, pridávajú s pracím prostriedkom na odstránenie
zvyškov bielkovín, krvi, ovocných šťav apod. Enzymy sú najúčinnejšie
v prirodzenom prostredí, ich účinnosť sa znižuje v zásaditom prostredí,
v prítomnosti veľkého množstva bieliacich látok a pri vyššej teplote.
Tenzidy sú veľmi účinné povrchové
aktívne látky sa ťažšie rozkladajú a tak znečisťujú prírodu.
Na rozdiel od saponátov mydlá sa v
prírode rozkladajú prirodzeným spôsobom. Preto saponáty treba používať
v predpísaných množstvách a dbať na to, aby sme nimi neznečisťovali
vodné toky, rieky a jazera.
Tvrdosť vody spôsobujú vápenaté a
horečnaté katióny. Tvrdá voda obsahuje tieto ióny vo forme uhličitanov,
ktoré sa usadzujú v podobe vodného kameňa na súčiastkach pračky.
Fosforečnany pomáhajú prať a chrániť
zariadenie pračky, ale vypustené do odpadových vôd zamorujú rieky, lebo
porušujú biologickú rovnováhu vo vode. Umožňujú intenzívne rásť
riasam, ktoré spotrebúvajú kyslík z vody.
Bielkoviny sú prírodné
makromolekulové látky. Obsahujú zlúčené atómy uhlíka, vodíka, kyslíka,
dusíka, často síry a fosforu. Základnými stavebnými jednotkami bielkovín
sú aminokyseliny.
Aminokyseliny sú karboxylové
kyseliny, ktoré okrem charakteristickej skupiny -COOH obsahujú ešte druhú charakteristickú skupinu - aminoskupinu
-NH2.
Cukry - zdroje energie, tuky - chránia organizmy pred stratou
telesnej teploty, sú ochranou pre vnútorné orgány a predovšetkým sú dôležitou
zložkou potravy, bielkoviny predstavujú látkový základ života.
Energetická hodnota tukov je najvyššia,
potom nasledujú sacharidy a najnižšiu energetickú hodnotu majú
bielkoviny.
Acetón je škodlivý
zdraviu. S acetónom pracujeme v dobre vetraných miestnostiach. Pri použití
farieb, kde sa acetón rozpúšťadlom, nesmie byť v blízkom okolí
otvorený plameň ani žeriave telesá, treba sa vyvarovať nebezpečenstvu
vzniku iskry a prísny zákaz fajčenia. pary acetónu v zmesi so vzduchom
vytvárajú výbušnú zmes.
Vdychovanie acetónových
pár môže zapríčiniť miernu narkózu a poškodiť nervový systém.
Dlhodobé
vdychovanie pár benzénu môže vyvolať vznik rakoviny. Metanol je prudko
jedovatá látka, ktoré malé dávky zapríčiňujú oslepnutie. Už dávka
10 až 100ml metanolu je pre človeka smrteľná. Etanol je súčasťou
alkoholických nápojov. Opojné účinky týchto nápojov spôsobuje to, že
etanol prechádza do krvi a pôsobí na nervovú sústavu. Vo väčšom množstve
je požitie etanolu zdraviu škodlivé a môže zapríčiniť aj smrteľnú
otravu.